کودکان و ویروس کرونا

 

در کودکان زیر ۱۸ سال  میزان ابتلا به این ویروس کمتر از fبزرگسالان بوده و در حدود ۱.۷ درصد می‌باشد. همچنین میزان بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بسیار کم و حدود نیم تا ۲ درصد است. تقریبا ۱۴-۲ روز بعد از تماس، علائم بیماری ظاهر می شود، که مشابه بقیه ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، شامل تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سردرد، اسهال و از بین رفتن حس چشایی و بویایی و راش (بثورات پوستی) می‌باشد. در گروه سنی زیر ۱۸ سال، بیماری در جنس مذکر و در گروه ۱۷-۱۵ سال شایع‌تر است اما درصد بستری کودکان زیر یکسال بیشتر بوده است. در میان کودکان بستری ۷۷ درصد بیماری زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی و آسم داشته‌اند.

کودکان بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزا را به راحتی پخش می‌کنند. آنها یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در ابتلا به آنفلوآنزا هستند ولی به نظر می‌رسد وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند، بیماریشان وخیم نمی‌شود. کودکان ناقلان خیلی خوبی برای این ویروس هستند و حتی اگر خودشان دچار آن نشوند به دیگران آن را سرایت می دهند.   ویروس کرونا هم مانند ویروس آنفلوآنزا منتقل می‌شود، از راه تنفس قطرک‌های حاوی ویروس که با سرفه و عطسه پخش می‌شوند یا دست زدن به اشیا آلوده مانند خودکار و دستگیره در. از این رو رعایت حداقل یک متر فاصله با دیگران و شستن دست قبل از لمس صورت یا خوردن غذا، خطر انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد اما رعایت این کارهای پیشگیرانه حتی برای بزرگسالان هم آسان نیست. کودکان تنها بین ۱ تا ۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا را تشکیل می دهند. کودکانی و نوجوانانی که به ویروس کرونا آلوده شده و در مقابل آن مصونیت پیدا کرده اند و اینکه آیا بچه‌ها پخش‌کننده کرونا هستند یا نه یکی از ناشناخته‌ها درباره این همه‌گیری است. پاسخ به این سوال برای درک نحوه مدیریت بیماری و زمان بازگشایی مدارس مهم است.

 

آیا کودکان مصون هستند؟

 

یکی از نظریه‌ها این است که شاید ریه‌ آنها گیرنده کمتری دارد، همان گیرنده‌ای که ویروس کرونا از طریق آن وارد سلول می‌شود. ولی هنوز شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد. بر اساس گزارش‌ها بیماری در تعداد بسیار کمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا وخیم می‌شود و سیستم ایمنی‌شان واکنش التهابی شدیدی نشان می‌دهد.

در اکثر کودکانی که نتیجه آزمایش ابتلای آنها به ویروس کرونا منفی بود، آزمایش وجود پادتن این ویروس در آنها نتیجه مثبت داشت.

 

تب بالا  در کودکان زیر یک سال بسیار مهم است، بنابراین در صورت تبی که با درمان‌های عادی پایین نیاید والدین باید با اورژانس تماس گرفته  و پزشک کرونا را نیز در لیست تشخیص‌های خود قرار دهد. علامت دیگری که بسیار شایع است و اسهال و استفراغ می‌باشد که هر سال در فصل تابستان بسیاری از کودکان با آن مواجه می‌شوند،  و با توجه به اینکه اسهال و استفراغ نیز می‌تواند از علائم گوارشی کرونا باشد، اگر در حال حاضر در کودک اسهال و استفراغی اتفاق بیفتد که پزشک نتواند با درمان‌های عادی آن را بر طرف کند و یا با درگیری سیستم‌های دیگر بدن مانند سرفه و یا بروز دانه‌هایی بر روی پوست و یا زردی همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

کاهش اشتها کودک  و کاهش ادرار از علائمی است که والدین در صورت مشاهده باید نسبت به آن‌ها احساس خطر کنند، بروز این علائم به ویژه در کودکانی که با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده‌ و یا بدون وسایل حفاظتی در اماکن شلوغ حاضر شده‌اند، باید شک ما نسبت به ابتلای کووید ۱۹ را برانگیزد..

 

بروز همزمان آبله مرغان و کرونا در کودکان

ابله مرغان اگر کودک دچار نقص ایمنی نباشد، بیماری چندان جدی نیست؛ آمار ها نشان میدهد در برخی کودکان کرونا ویروس و آبله مرغون همزمان باهم وجود داشته . به طور کلی در کودکی که از سن شیرخوارگی گذشته باشد و مشکل زمینه‌ای نداشته باشد، آبله مرغان در اکثر موارد به صورت یک تب گذرا و با علائم پوستی به شکل برجستگی‌های آبدار بروز کند و تشخیص این بیماری سخت نیست، اما اگر همین علائم به همراه بیماری کووید ۱۹  باشد، شدت علائم بیشتر می‌شود و ارگانهای دیگری نیز معمولا درگیر می‌شوند و بیشتر ممکن است با یک آبله مرغان عارضه دار اشتباه گرفته شود. البته این دو ویروس می توانند همزمان با هم نیز بروز کنند.

 

راهکارهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی کودکان:

 

یک رژیم غذایی سالم و متنوع می‌تواند برای همه بیماری‌ها کمک کننده باشد، از رژیم های پر پروتئین با چربی و کربوهیدرات کم استفاده شود تا مواد غذایی ضروری از جمله اسیدهای آمینه، مینرال‌ها و میکروالمان‌ها برای کودکان تامین شود. رژیم غذایی متنوع، پروتئین دار و کم کربوهیدرات برای کودکان تاکید کرد.

 

تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی ضروری است؟

 

واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر پنج سال و افرادی که با گروه‌های با ریسک بالا تماس دارند، مانند والدین کودکان زیر پنج سال، افراد دارای نقص ایمنی و یا افراد دارای مشکلات مزمن و همچنین زنان باردار حتما از واکسن استفاده کنند و در باقی موارد نیز توصیه می‌شود هر فردی که امکان دسترسی دارد از واکسن استفاده کند، زیرا پیش بینی می‌شود پاییز و زمستان آتی آنفلوانزا را همراه با کووید ۱۹ داشته باشیم.

هشدار نسبت به حضور کودکان در اماکن شلوغ بدون وسایل حفاظت فردی، لزوم استفاده از ماسک برای کودکان

 

 

حضور کودکان بدون وسایل حفاظت فردی در فضاهای مختلف جامعه از جمله مترو، مراکز خرید، مهمانیها و به طور کلی اماکن پرجمعیت بسیار پر خطر می‌باشد و از علائم خطری که درباره هر کودکی بررسی می شود، سابقه تماس با افراد مبتلا و یا مشکوک، حضور در اماکن پر ریسک و همچنین سفر است. به عبارت دیگر اگر ۱۵ دقیقه با یک فرد مبتلا بدون حفاظ در فاصله یک متری در تماس باشید، حتی اگر صحبت، سرفه و عطسه نیز اتفاق نیافتند باز هم امکان ابتلا به این ویروس وجود دارد و در صورت صحبت، سرفه و عطسه نیز شانس ابتلا افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است افراد  از خروج غیر ضروری خودداری نمایند و با توجه به بروز این بیماری در کودکان از حضور کودکان در اماکن پر ریسک ممانعت کنند.

 

در پایان ضرورت شست و موی مرتب دست ها و حفظ فاصله اجتماعی با افراد، به والدین توصیه می‌گردد و لطفا فقط مواقع ضروری کودکان را از خانه خارج کنند و تا جای ممکن در اجتماعات حاضر نشوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *