اختلالات یادگیری و مهارت های غلبه برآن

اشاره

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند،رشد جسمی و هوش نسبتاً عادی دارند،به خوبی صحبت می کنند،مانند سایر کودکان بازی و ارتباط برقرار می کنند،فعالیت های خود را در منزل به خوبی انجام می دهند و کاملاً عادی رفتار می کنند،ولی وقتی به مدرسه می روند،دریادگیری مشکلات جدی دارند .چنین افرادی ممکن است دچار اختلال یادگیری باشند.اختلالات یادگیری ممکن است با یکی از نشانه های زیر همراه باشند:اختلال گفتاری،اختلال نوشتاری،اختلال خواندن و اختلال در حساب کردن.

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا 5 تا 15 درصد کودکان دبستانی در اقصا نقاط دنیا به اختلال یادگیری دچارند.

عوامل ایجاد اختلالات آموزشی یادگیری

  • مهارت نداشتن آموزگار در بهره گیری از شیوه تدریس مناسب و مؤثر
  • انتظارات بیش از حد توان اؤلیا و مربیان از دانش آموز
  • نداشتن هدف و انگیزه برای ادامه تحصیل
  • مقایسه غیرمنطقی فرد با دیگران،بدون توجه به تفاوتهای فردی او
  • نداشتن خاطره خوش از خواندن درس و انجام تکلیف
  • پذیرفته نشدن فعالیت های انجام شده دانش ٱموز از طرف اولیا و مربیان
  • تنبیه و تحقیر به خصوص در حضور جمع
  • احساس ناتوانی در آموختن و به حافظه سپردن
  • یکنواخت بودن و نبود تنوع در آموزش و بروز احساس خستگی مفرط
  • آموزش ندیدن مهارتهای اجتماعی،یادگیری،جسمی و حرکتی